Østdanmark som CO2-hub
Østdanmark er helt central for, at Danmark kan nå sine klimamålsætninger. I Østdanmark ligger mange af de store CO₂-udledere og i Østdanmark er der ligeledes gode muligheder for at lagre CO₂’en i undergrunden og at anvende overskudsvarme fra processerne i fjernvarmesystemerne. Men ambitionerne rækker ud over landets grænser. Ved at tiltrække udenlandsk CO₂ til Østdanmark, kan omkostningerne til transport, anvendelse og lagring af CO₂ blive reduceret. Det gælder både for Østdanmark, for resten af landet og for udlandet. Derfor ønsker parterne bag CCS Zealand, at Østdanmark bliver en af Europas vigtigste CO₂-hubs.
Fundamentet er på plads for at Østdanmark kan blive CO₂-hub. Hjemmemarkedet er allerede ved at blive etableret gennem fangst på lokale CO₂-kilder, etablering af CO₂-lagre, gode havnefaciliteter, velfungerende fjernvarmenet og store ambitioner om CO₂-anvendelse. Og når vi ser mod øst og syd, finder vi lande, der ikke selv kan håndtere sit eget CO₂, og som derfor bliver nødt til at transportere deres CO₂ mod Østdanmark, hvis det skal lagres eller anvendes.
I CCS Zealand ser vi en fremtid for os, hvor der kommer et reelt marked for CO₂, hvor aktørerne uden større barrierer kan købe og sælge CO₂ til hinanden. Ligesom andre markeder, kræver CO₂-markedet dog infrastruktur med fælles adgang, for at det kan fungere frit. Et væsentligt element i CCS Zealands vision er derfor, at der etableres CO₂-rør med tilstrækkelig kapacitet, da et fælles rør er billigere end individuelle transportløsninger med lastbil og skib.
I et kommende CO₂-rør vil CO₂ fra især Østersøområdet og Tyskland kunne tilføres via skib, jernbane og rør. PtX-fabrikker vil kunne tilknyttes røret og få billigere adgang til CO₂. Og mindre CO₂-leverandører vil kunne blive tilknyttet røret via lastbil eller minder rørledninger.
Et CO₂-system med flere leverandører og aftagere øger fleksibiliteten for alle. PtX-produktion vil kunne få CO₂, når de har behov for den i stedet for at være koblet op på et enkelt CO₂-leverandør. CO₂-leverandører vil kunne afsætte deres CO₂ uden at være afhængig af store og dyre tanke, og CO₂-lagre vil kunne indgå aftaler med hinanden, så systemet kan aftage CO₂ selvom det ene lager har er ude til vedligeholdelse. Ved at kæde flere CO₂-leverandører og -aftagere sammen opnås således redundans og synergi på tværs af værdikæden.
Fordelene ved at blive en af Europas vigtigste CO₂-hubs er mange. Klyngesamarbejdet i hovedstadsområdet fik i 2022-23 Implement og Rambøll til at regne på fordelene ved at gøre Østdanmark til en CO₂-hub. Deres analyser viser bl.a., at med CO₂-lagre, transportinfrastruktur, anvendelse af overskudsvarme og PtX-fabrikker, forventes Østdanmark at tiltrække ca. 5 millioner ton CO₂ om året i 2030 stigende til 20 mio. ton CO₂ i 2050. Med så store CO₂-mængder, reduceres omkostningerne betydeligt og fleksibiliteten for PtX og CCS øges. Ved at gøre Østdanmark til CO₂-hub opnås herudover:
- Reducerede omkostninger til transport og lagring af CO₂ svarende til 200-600 kr. pr. ton for de danske CO₂-udledere
- Redundans og øget fleksibilitet for aktørerne på markedet. Hvis en enkelt aktør har et nedbrud, kan resten fortsætte driften.
- Billigere og fleksibel adgang til CO₂ for PtX-producenter i Østdanmark. Hermed opnås lavere omkostninger til produktion af grønne brændstoffer og andre produkter
- Adgang til mere fjernvarme, så endnu flere husstande kan blive koblet af gasnettet og på fjernvarmen
- Klyngeeffekter på arbejdsmarkedet, herunder tiltrækning af højtuddannet arbejdskraft, fleksibilitet på arbejdsmarkedet m.v. Desuden øget beskæftigelse svarende til 1.000 jobs pr. mio. ton CO₂ der transporteres og lagres/anvendes
- Øget konkurrence om CO₂-fangst- lagring og -anvendelse og hermed lavere priser
- Tiltrækning af investeringer til Østdanmark
- Teknologiudvikling og forskning, der kan anvendes udover landets grænser
- Indtægter grundet import af CO₂ (eksport af transport- og lagerydelser)